BiznesINFO.pl Technologie UOKiK bierze pod lupę Vectrę. Chodzi o niesławne podwyżki inflacyjne
Fot. biznesinfo.pl

UOKiK bierze pod lupę Vectrę. Chodzi o niesławne podwyżki inflacyjne

1 lutego 2024
Autor tekstu: Maciej Olanicki

W połowie stycznia informowaliśmy o podwyżkach cen ogłoszonych przez firmę Vectra. A w zasadzie o ich „waloryzacji” wynikającej z zapisów w umowie, według których stawki będą indeksowane m.in. zgodnie ze wskaźnikami GUS-u. Według dostawcy usług taki zapis eliminuje możliwość zerwania umów bez konsekwencji w związku z podwyżkami. Innego zdania są klienci Vectry i UOKiK.

Vectra ogłasza podwyżki inflacyjne

Podnoszenie cen usług zawartych w pierwotnej umowie powinno każdorazowo umożliwiać zrezygnowanie z usług przez klienta . Zmiana warunków umowy w czasie jej trwania ma sprawiać, że klient może zerwać umowę bez żadnych konsekwencji, np. kar umownych. Innego zdania jest jednak Vectra, która w umowach zarezerwowała sobie prawa do podnoszenia cen proporcjonalnie do inflacji.

Z takimi praktykami nie zgadzają się klienci, którzy uważają zapisy o waloryzacji cen za naruszające ich prawa. To poskutkowało złożeniem licznych skarg do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta . Ten właśnie odniósł się do sprawy.

Vectra podnosi ceny. Fatalne informacje dla wielu Polaków

Niejasne zapisy w umowach Vectry

W komunikacie opublikowanym przez UOKiK czytamy, że Vectra przyznała sobie jednostronnie prawa do podwyższania cen w sposób nieczytelny i niejednoznaczny dla klientów. Stosowane w umowie zapisy o czynnikach, które mogą wpłynąć na „waloryzację” cen, są na tyle ogólne, że dają Vectrze ogromną swobodę w doborze powodów ich podnoszenia. Inflacja jest zaledwie jednym z nich. Stanowisko w tej sprawie zajął prezes UOKiK, Tomasz Chróstny:

Klauzule inflacyjne, jeżeli mają być wprowadzane do umów, powinny zabezpieczać obie strony i nie mogą być wykorzystywane tylko na korzyść przedsiębiorców. Priorytetem jest także, aby konsumenci wiedzieli jakie są zasady świadczenia usług w ramach umowy terminowej i mieli świadomość, jaką cenę będą płacić. Przedsiębiorcy nie mogą w umowach terminowych jednostronnie zmieniać istotnych elementów trwającego zobowiązania

Według klientów Vectry te warunki nie zostały spełnione. Co więcej, zwracają oni uwagę, że waloryzacja o inflację przebiega na bazie danych z okresu, w którym umowy jeszcze nie obowiązywały.

Postępowanie w toku

To zresztą jeden z licznych zgłaszanych problemów. W zgłoszeniach zwraca się także uwagę, że podwyżki cen w Vectrze są na tyle wysokie, że oferta usługodawcy znacząco traci wobec konkurencji . A to na podstawie takich porównań podejmowali oni decyzję o skorzystaniu z usług Vectry.

W tej chwili Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta prowadzi wobec praktyk Vectra postępowanie wyjaśniające. Jeśli zarzuty klientów firmy się potwierdzą, grozi jej kara w wysokości nawet 10 proc. rocznego obrotu.

Vectra ukarana przez UOKiK. Klienci mogą liczyć na zwrot pieniędzy
UOKiK wykrył zmowę cenową na rynku monitoringu elektronicznego. Ponad 37 mln złotych kary
Obserwuj nas w
autor
Maciej Olanicki

Dziennikarz biznesinfo.pl. W przeszłości redaktor prowadzący dobreprogramy.pl, miesięcznika „IT Professional”, współpracownik Wirtualnej Polski. Adres dla sygnalistów: olanicki@protonmail.com.
 

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie