BiznesINFO.pl Polska i Świat W tych polskich miastach zamiast jechać, kierowcy stoją w korkach. Oto niechlubny ranking
fot. Adam Burakowski, East News

W tych polskich miastach zamiast jechać, kierowcy stoją w korkach. Oto niechlubny ranking

8 stycznia 2025
Autor tekstu: Marcin Śliwa

Zajmująca się nawigacją firma TomTom opublikowała najnowszy raport Traffic Index 2024. To globalne zestawienie najbardziej zakorkowanych miast. Według najnowszych danych, w Polsce na stanie w korach wciąż tracimy niestety mnóstwo czasu. Jak jednak nasze miasta wypadają na tle reszty świata? Dobrze nie jest.

Dostarczanie nawigacji i analiza korków

Założona w 1991 roku w Amsterdamie w Holandii firma TomTom jest jednym z największych dostawców systemów nawigacyjnych i mapowych na świecie. Firma działa w ponad 30 krajach, zatrudnia tysiące pracowników, w tym specjalistów od geoinformacji, inżynierów oprogramowania i analityków danych. Dostarcza mapy, dane o ruchu drogowym oraz systemy nawigacyjne dla samochodów osobowych i ciężarowych.

TomTom, korzystając ze swoich bogatych zasobów nawigacyjnych, regularnie publikuje też raporty dotyczące najbardziej zakorkowanych miast na świecie. Wyniki najnowszego, mieszkańców polskich miast nie napawają optymizmem.

Motoryzacyjny gigant w kryzysie. Pracę może stracić nawet 8 tysięcy osób

Polskie miasta stoją w korkach

Zatłoczenie drogowe w polskich miastach pozostaje poważnym wyzwaniem dla kierowców i lokalnych władz. Jak wynika z najnowszego raportu Traffic Index 2024 opublikowanego przez firmę TomTom, przejazd 10 kilometrów w godzinach szczytu zajmuje we Wrocławiu niemal pół godziny – dokładnie 28 minut i 56 sekund. To najgorszy wynik spośród 12 polskich miast uwzględnionych w badaniu. Zaraz za Wrocławiem plasują się Poznań (27 min. 4 sek.) oraz Łódź (26 min. 06 sek.).

Następne w kolejności są Kraków (24 min.), Warszawa (23 min. 25 sek.), Bydgoszcz (23 min. 7 sek.) oraz Trójmiasto (23 min. 6 sek.).

W rankingu analizowano dane z ponad 600 milionów samochodowych systemów nawigacyjnych i smartfonów, uwzględniając czynniki takie jak czas podróży w różnych warunkach oraz poziom zatłoczenia wyrażony procentowo. Wrocław, choć najwolniejszy pod względem czasu przejazdu, odnotował delikatną poprawę – średni czas na pokonanie 10 km skrócił się tam o 1 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Podobne zmiany na lepsze miały miejsce w Warszawie (o 3 proc.), Bydgoszczy (2,4 proc.) i Krakowie (1,1 proc.). Jednak w niektórych miastach sytuacja pogorszyła się, szczególnie w Katowicach, gdzie czas przejazdu wzrósł aż o 3,7 proc.

Największy poziom zatłoczenia w Polsce odnotowano w Łodzi, gdzie wskaźnik ten wynosi 48 proc. Oznacza to, że czas podróży w godzinach szczytu wydłuża się tam prawie o połowę w porównaniu do warunków płynnego ruchu. Ten wynik plasuje Łódź na 7. miejscu w globalnym rankingu najbardziej zatłoczonych miast, obok takich metropolii jak Bukareszt czy Płowdiw. Wrocław (39 proc.) oraz Kraków (41 proc.) również znalazły się w czołówce polskich miast pod względem zatłoczenia, jednak różnią się one pod względem łącznego czasu straconego w korkach. W Łodzi kierowcy spędzili w zatorach aż 110 godzin rocznie – ponad cztery i pół dnia.

Korek 2 fot Pxhere.jpg
fot. Pxhere

Polska, a reszta świata

Polska, ze swoimi wynikami w rankingu, plasuje się bardzo blisko światowych liderów pod względem zakorkowania. Najdłuższy czas przejazdu 10 km w godzinach szczytu odnotowano w kolumbijskiej Barranquilli (36 min. 6 sek.), a najwyższy poziom zatłoczenia – w mieście Meksyk (52 proc.). Europa również zmaga się z tym problemem, czego przykładem jest Londyn, gdzie pokonanie 10 km zajmuje 33 minuty i 17 sekund. Łódź, ze swoim wskaźnikiem zatłoczenia na poziomie 48 proc., zajmuje 3. miejsce w Europie, co dowodzi, że problem korków w polskich miastach nabrał już… globalnego wymiaru.

Eksperci z firmy TomTom podkreślają, że problem korków wynika z przestarzałej infrastruktury i niewystarczającego planowania przestrzennego, które nie nadążają za dynamicznym wzrostem populacji oraz rozwojem handlu online.

Nadchodzi czas wielkich obietnic. Znamy datę wyborów prezydenckich
Ikona motoryzacji nie żyje. To nazwisko zna każdy
Obserwuj nas w
autor
Marcin Śliwa
Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat