Wielkie wyzwanie i szansa przed polskimi firmami. ESG - zrównoważony rozwój i ochrona środowiska. Panel dyskusyjny
Nowe dyrektywy unijne, nowe ustawy krajowe i nowe cele firm. Z wszystkim tym muszą mierzyć się polscy przedsiębiorcy, a na horyzoncie już pojawiło się nowe wyzwanie — raportowanie ESG. Kiedy nowe przepisy obejmą również firmy w Polsce? Czy ESG niesie za sobą korzyści dla biznesu? Za nami pierwsza z cyklu trzech debat poświęconych tematyce ESG. Eksperci podjęli zagadnienia kryjące się pod literą E (ang. Environmental), związane z ochroną środowiska, redukcją śladu węglowego oraz dążeniem do neutralności klimatycznej polskich firm.
Szum informacyjny w temacie ESG
”ESG jest jak yeti” , podsumował w debacie Janusz Schwertner, redaktor naczelny serwisu Goniec, gościnnie prowadzący spotkanie dla serwisu BiznesInfo. Z pewnością również wielu polskich przedsiębiorców chciałoby aby ten stan rzeczy uległ zmianie, wciąż jednak ”o ESG wszyscy mówią, a nikt tego nie widział na własne oczy” . Eksperci podjęli więc próbę określenia, dlaczego ESG jest i będzie tak istotna dla biznesu. Jak uważa Katarzyna Wanat-Lipowska (Head of Decarbonization w Grupie Żabka ):
ESG jest szansą dla przedsiębiorstw, między innymi dlatego, że dla firm, które dbają o środowisko naturalne pojawiają się nowe instrumenty finansowe, takie jak m.in. preferencyjne kredyty. Nie da się realizować zielonej strategii w izolacji - musi ona obejmować zarówno partnerów biznesowych, łańcuchy dostaw, jak i samych pracowników. Wymiana dobrych praktyk, edukacja i zarządzanie zmianą to proces głębszej transformacji i strategii długoterminowej organizacji.
O co tak naprawdę chodzi w zmianach związanych z ESG i które firmy będą musiały się im - bezpośrednio lub też pośrednio - podporządkować?
Tak naprawdę nie zdajemy sobie sprawy, że wiele firm już dotyczy — mówił Marcin Graczyk , rzecznik prasowy, pełnomocnik zarządu ds. marki polskiej gospodarki, Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Podkreślił, że choć na ten moment nie mamy jeszcze polskiej ustawy odnośnie ESG (Environmental, Social, Corporate Governance), to przedsiębiorców działających poza Polską obowiązują już przepisy uchwalone od dawna w innych krajach.
”Polski system nie znajduje się w próżni” -
dodał, nawiązując nie tylko do dyrektyw Unii Europejskiej, ale również tych spoza Europy, np. na rynku chińskim, gdzie wiele postanowień działa w sprzeczności z przepisami unijnymi. Wbrew pozorom
ESG nie jest zatem czymś tak odległym, jak wydaje się polskim przedsiębiorcom
.
Istotne jest, by nie ograniczyć się do samego raportowania, a skupić na zarządzaniu. ESG to kontynuacja myślenia o społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), która była formą zarządzania naszego wpływu na otoczenie, czyli minimalizowania tego negatywnego i maksymalizowania pozytywnego. Nie zmienia to jednak faktu, że najpierw powinniśmy wprowadzać te cele ESG, a dopiero potem składać raporty, które na podstawie jednolitych wskaźników pokazują jaki mamy wpływ na otoczenie społeczne, gospodarcze czy środowiskowe. Tak więc ESG to nie jest coś nowego, jest to kolejny etap społecznej odpowiedzialności biznesu.
uważa Monika Kulik (członkini zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu, ekspertka ds. CSR w Orange Polska)
”Przeszliśmy poziom wyżej”
Mecenas Maria Papis podczas debaty podkreśliła, iż raportowanie jeszcze kilka lat temu dotyczyło tylko nielicznych podmiotów . Dzisiaj ten aspekt zmienia się jednak dynamicznie z powodu unijnej dyrektywy, a firm, które będą zobowiązane do raportowania, będzie znacznie więcej:
Będą to małe, średnie jednostki działające na rynku regulowanym, ale również wszystkie duże podmioty. I myślę, że jest to ta grupa, która odegra największą rolę i która będzie wręcz wymuszać na innych podmiotach podejmowanie aktywności właśnie w zakresie ESG — podkreśliła ekspertka.
Warto jednak wspomnieć, że nowe wymagania dla firm to nie tylko wyzwanie, ale również szansa dla przedsiębiorców . Przekonała się już o tym Grupa Żabka, która jako jedna z pierwszych firm w Polsce wprowadziła raportowanie ESG .
”Wisienka na torcie to raport, tort to strategia”
Zmienia się jednak również samo podejście firm. Stopniowo raportowanie przestaje być przykrym obowiązkiem, a staje się nieodłącznym elementem strategii i marketingu, pokazania się interesariuszom od jak najlepszej strony, co dodatkowo uwydatniły działania Grupy Żabka. Jak wyjaśniła Katarzyna Wanat-Lipowska, Grupa Żabka opublikowała w maju już 6. Raport ESG „Wygodnie i odpowiedzialnie”:
Dla wielu firm raportowanie ESG obecnie staje się obowiązkiem. Dla Grupy Żabka taki raport jest jednak czymś więcej – stanowi on podsumowanie działań całej organizacji w danym okresie raportowym, zgodnych ze strategią firmy.
Nagranie całego panelu dyskusyjnego obejrzysz na kanale YouTube BiznesInfo :
Artykuł sponsorowany