Zmiany w obowiązkowym wyposażeniu aut. Nowe przepisy właśnie weszły w życie
Od 7 lipca wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące wyposażenia samochodów na terenie Unii Europejskiej. Pojazdy będą musiały być teraz wyposażane w kilka nowych rozwiązań, a jednym z nich jest to znane na przykład z samolotów, czyli czarna skrzynka. Kolejne to… alko-blokada. Co muszą wiedzieć kierowcy?
Zmniejszyć śmiertelność na drogach
Wprowadzenie nowych przepisów Unia motywuje chęcią zmniejszenia liczby wypadków na europejskich drogach. Każdego roku ginie na nich ok. 20 tysięcy osób i tę właśnie liczbę unijni urzędnicy chcą do 2030 roku zmniejszyć o połowę. Najważniejszym celem jest doprowadzenie do takiej sytuacji, by w 2050 roku śmiertelność na europejskich drogach spadła niemal do zera.
W realizacji tych założeń mają pomóc urządzenia, które od 7 lipca 2024 roku będą musiały być montowane w każdym nowo rejestrowanym pojeździe osobowym oraz dostawczym (do 3,5 tony).
Czarna skrzynka
Od teraz każdy nowo rejestrowany samochód będzie musiał posiadać tak zwaną ”czarną skrzynkę” , czyli urządzenie rejestrujące dane na temat istotnych zdarzeń drogowych (EDR – Event Data Recorder). Ich zadaniem będzie pomoc służbom w wyjaśnianiu przyczyn i okoliczności wypadków. EDR będą monitorować szczegółowy stan samochodu tuż przed, w trakcie i po wypadku . W większości przypadków do implementacji takiej funkcji wystarczy aktualizacja oprogramowania jednostki sterującej poduszką powietrzną. To w jej pamięci mają być zapisywane powyższe informacje.
Jak w rozmowie z dziennik.pl przyznał Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego, funkcjonalność takiego rozwiązania jest szeroka.
W przypadku wypadków śmiertelnych, gdy nie było świadków, mogą dostarczyć niezbędnych informacji o przebiegu zdarzenia. Mogą też służyć jako dowód w sądzie, gdy pojawia się spór, co do wypadku. Analiza danych z EDR jest również istotna do opracowywania nowych systemów bezpieczeństwa i do szkolenia kierowców, co może prowadzić do poprawy ich nawyków – tłumaczył Krupiński.
Unia Europejska narzuciła na producentów samochodów obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa danych rejestrowanych w czarnych skrzynkach.
Alko-blokada samochodu i kontroler prędkości
Od 7 lipca 2024 roku obowiązkowy stał się również inteligentny asystent prędkości ISA (Intelligent Speed Adaptation). Jego zadaniem będzie pilnowanie, by kierowca nie przekraczał dozwolonej w danym miejscu prędkości. ISA będzie opierać się na rejestrowanych znakach drogowych oraz danych z GPS. W przypadku zbyt ciężkiej stopy kierowcy, samochód poinformuje go o przekroczeniu prędkości sygnałem dźwiękowym.
Kolejnym obowiązkowym rozwiązaniem, które dotyczy producentów samochodów, jest blokada alkoholowa. Pojazdy muszą być fabrycznie przystosowane do instalacji takiego urządzenia. Obowiązek jego posiadania w samochodzie może nałożyć sąd. Wówczas kierowca przed odpaleniem wozu będzie musiał dmuchać w zainstalowany na jego pokładzie alkomat. W przypadku wykrycia procentów, system zablokuje samochód.
Kolejnym systemem, który musi być instalowany w pojazdach jest DDAW (Driver Drowsiness and Attention Warning). Jego zadaniem jest wykrywanie zmęczenia i obniżonej koncentracji kierowcy. Takie rozwiązanie stosują już niektórzy producenci pojazdów. Czujniki analizują ruchy gałek ocznych prowadzącego pojazd oraz jego twarz, a w sytuacji kiedy przejawia on oznaki zmęczenia, senności lub dekoncentracji, system sugeruje przystanek i przerwę na odpoczynek.