Znikną z peronów PKP bezpowrotnie, to już pewne. Były tam od dekad
PKP Polskie Linie Kolejowe planują modernizację stacji kolejowych w całym kraju. Jedna z zaplanowanych zmian może wywołać spore kontrowersje wśród pasażerów. O jakim elemencie mowa? Szczegóły poniżej
Dlaczego modernizacja peronów jest konieczna?
Infrastruktura kolejowa w Polsce przechodzi intensywne zmiany. PKP Polskie Linie Kolejowe realizują projekt unowocześnienia peronów w ramach Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (CSDIP). Stawiają na rozwiązania, które będą bardziej energooszczędne i prostsze w eksploatacji. Jednak jednym z efektów tej modernizacji ma być rezygnacja z pewnego kultowego elementu — zegarów analogowych.
Zegary analogowe odchodzą do lamusa?
Według informacji przekazanych przez PKP PLK zegary analogowe nie będą już standardowym elementem peronów. Decyzja wynika z trudności serwisowania oraz wysokich kosztów utrzymania starszych mechanizmów. Co ciekawe, zegary analogowe nie zostaną jednak zdemontowane od razu. Proces ich zastępowania będzie stopniowy, co oznacza, że pasażerowie mogą jeszcze przez pewien czas z nich korzystać.
To starsze rozwiązanie sprawia problemy serwisowe i nie zawsze zapewnia prawidłowe wskazanie godziny — wyjaśniają przedstawiciele PKP PLK.
Nowoczesne technologie dla pasażerów
Zamiast tradycyjnych zegarów pojawią się nowe rozwiązania. PKP PLK planuje wykorzystanie cyfrowych wyświetlaczy opartych na technologii LED oraz papierze elektronicznym. Wprowadzenie paneli fotowoltaicznych jako źródeła zasilania ma dodatkowo zmniejszyć koszty eksploatacji. Wyświetlacze te nie tylko pokażą aktualny czas, ale również dostarczą informacji o najbliższych pociągach i ich torach odjazdu.
Nowe systemy mają poprawić komfort pasażerów poprzez lepszy kontrast i szersze kąty widzenia, nawet w pełnym nasłonecznieniu.
To krok w stronę bardziej funkcjonalnej i nowoczesnej infrastruktury kolejowej.
Dzięki tym zmianom podróżujący zyskają wygodniejsze warunki oczekiwania na pociągi. Pozostaje jednak pytanie, czy brak tradycyjnych zegarów nie wpłynie negatywnie na atmosferę dworców? Jak będzie wyglądać rzeczywistość na peronach po tych modernizacjach?