BiznesINFO.pl Eko Dostaniesz 4,5 tys. zł od państwa, czyli stracisz. Miało być sześć razy więcej
Fot. john crozier on Unsplash

Dostaniesz 4,5 tys. zł od państwa, czyli stracisz. Miało być sześć razy więcej

14 lutego 2025
Autor tekstu: Michał Górecki

Ruszyły konsultacje społeczne do wstępnego projektu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który zakłada dopłaty w wysokości 4,5 tys. zł dla każdego zainteresowanego. Użytkownicy indywidualni w rzeczywistości mieli zyskać ok. 2,5 razy więcej, w konsekwencji sześciokrotnie większego budżetu. Mieli, bo budżet zeszczuplał.

Mój rower elektryczny: państwo dopłaci, ale mniej

Obok ogłoszonego niedawno programu NaszEauto , “ Mój rower elektryczny ” to drugi filar doinwestowania jednostkowych zakupów elektrycznych indywidualnych Polaków. Państwo z budżetu dopłaci do każdej takiej transakcji, która spełni poszczególne wymagania. Te wymagania i kwotę dopłat w przypadku rowerów przedstawił właśnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, podmiot odpowiedzialny za program.

Zobacz też: Ekspertka ostrzega pracowników. Wiemy, co szykują nam firmy

Recesja i nagły zwrot. Ekspertka przestrzega pracowników: wiemy, co szykują nam firmy

Rowerem w niską emisję

Założeniem programu jest redukować niską emisję, czyli prowadzić do zmniejszenia sumy zużycia paliw kopalnych, rozwijając te praktyki transportowe, której emisji nie generują – choćby rowerem elektrycznym. W założeniach statutowych czytamy, że resort planuje dofinansować zakup 17 333 szt. pojazdów . Te będą się dzieliły na dwie kategorie

  • nowe rowery elektryczne: dopłata maksymalna do 2500 zł.,
  • nowe rowery elektryczne transportowe (cargo) oraz nowe elektryczne wózki rowerowe: 50 proc. kosztów kwalifikowanych, max: 4500 zł.

himiway-bikes-jvNc-dwIISg-unsplash.jpg

Co ważne, budżetowe współfinansowanie przewiduje zakupy już dokonane — będzie można rozliczać się z transakcji dokonanych od 4 lipca 2024 r. W ramach programu kwalifikowane mają być pojazdy nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu.

Elektrycznie tak, ale tanio

Serwis Globenergia przypomina w kontekście nowej wersji programu, że inicjatywa została znacznie odchudzona. Pierwotny szkic programowy na etapie dyskusji miał m.in. zakładać finansowanie w wysokości 4 tys. zł na rower elektryczny i 8 tys. zł na cargo. Co więcej, na etapie konsultacji społecznych postulowano zwiększenie tych kwot do 15 tys. zł w przypadku cargo i 8 tys. zł w przypadku zwykłego roweru. Taki wniosek został też złożony do NFOŚiGW, ale odpowiedź resortu głosiła, że stawki zostały ustalone w sposób rynkowy, czyli były poprzedzone analizą cen.

Zamiast podwyżek NFOŚiGW w nowym programie jeszcze tę kwotę zmniejszyło, bo teraz zamiast 4 tys. zł mamy 2,5. I ma to sens, biorąc pod uwagę, że zmniejszył się też całościowy budżet programu. Pierwotnie miał sięgać nawet 300 mln zł, obecnie — wpisana jest kwota 50 mln zł.

Beneficjentami programu mogą być wyłącznie osoby fizycznie. Program będzie realizowany w latach 2025-2029, a nabór ma być prowadzony w trybie ciągłym. Dofinansowanie będzie można uzyskać na pojazd zakupiony w okresie od 4 lipca 2024 roku do 10 maja 2029 roku . Środki będą przyznawane w formie bezzwrotnej dotacji.

Program Mój Rower Elektryczny znajduje się teraz na etapie konsultacji społecznych, które potrwają do 25 lutego. Później poznamy datę rozpoczęcia naboru.

Afera o Żabkę. Wyciekło pismo: zarzucają korupcję całego państwa
Inflacja w Polsce wystrzeliła. Są najnowsze dane z 2025 roku, te produkty drożeją najmocniej
Obserwuj nas w
autor
Michał Górecki

Dziennikarz portalu BiznesINFO, gościnnie piszę dla Goniec.pl. Opisywałem relacje sektora samorządowego z NGO w trakcie i po kampanii wyborczej w 2018 r. Przez 3 lata pisałem o najciekawszych procesach karnych i cywilnych z południowej Polski. Zanim Justin Welby koronował Karola III, rozmawiałem z Brytyjczykami na Westminster, a po koronacji – z tymi skandującymi „Not my King”. Opisywałem drogę synodalną w Kościele Powszechnym i jej lokalne ścieżki w polskich parafiach. Współpracowałem z reprezentantami firm dealerskich, żeby opisać przemiany gospodarcze i społeczne z przełomu wieków i zrelacjonować najbardziej efektywne praktyki marketingowe. Jeśli nie odbieram, to znaczy, że jestem z psem w lesie.
[michal.gorecki@biznesinfo.pl]

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat