Kody kreskowe znikną. Rewolucja zacznie się od Żabki i Biedronki
Nadchodzi koniec kodów kreskowych. Po 50 latach zastąpią je nowe oznaczenia o podobnych zastosowaniach i jeszcze większych możliwościach. Zmiany dostrzeżemy także w Polsce - zamiar wdrożenia nowego systemu zadeklarowały już m.in. Żabka, Biedronka czy Auchan.
Koniec kodów kreskowych po 50 latach
Pierwszy kod kresowy został zeskanowany niemal dokładnie 50 lat temu - 26 czerwca 1974 w amerykańskim Ohio. Organizacja odpowiadająca za rozwój standardu, GS1, opublikowała przy tej okazji stanowisko, że czas już, aby system informacji o produktach bazujący na kodach kreskowych przeszedł na zasłużoną emeryturę.
Choć kody kreskowe stały się podwaliną dla całych sektorów gospodarki i trudno sobie wyobrazić bez nich rozwój handlu w ostatnich dekadach, to mają swoje ograniczenia. Dlatego GS1 prowadzi już prace nad wdrożeniem nowego systemu , dzięki któremu o produktach będzie można pozyskiwać więcej informacji niż dotychczas. Trwają także rozmowy z sieciami handlu detalicznego, które będą wdrażać nowy standard w swoich sklepach.
Nowy standard dostarczy więcej danych
Kody kreskowe mają zostać zastąpionej przez system GS1 QR , czyli standaryzowany przez organizację wariant kodów QR . Dzięki temu kody będą mogły przechowywać i dostarczać zarówno sieciom, jak i końcowym konsumentom informacje odpowiadające ich rosnącym potrzebom.
Zobacz: Zaskakujący pomysł wielkiej sieci. Ceny mogą zmienić się w każdej chwili
GS1 QR, oprócz identyfikatora, nazwy produktu i jego ceny, po zeskanowaniu wywołają takie informacje, jak kraj produkcji towaru, skład, alergeny, możliwości recyklingu czy ślad węglowy. Całość będzie można spersonalizować, dzięki czemu sieci będą mogły dostosowywać dane pozyskiwane z nowych kodów do wymagań swoich klientów. Zbędne staną się montowane w sklepach czytniki kodów, bo QR na produktach będzie mógł skanować każdy z użyciem swojego smartfonu .
Pierwsze wdrożenia w Polsce
Standard GS1 QR jest już testowany w 48 krajach, przez największych producentów, jak koncerny PepsiCo, Procter & Gamble czy przez sieć Carrefour. Te podmioty planują wdrożyć nowe kody do 2027 roku. W Polsce podpisano w tym celu pierwsze listy intencyjne. W pierwszej kolejności kody kreskowe mogą zniknąć ze sklepów franczyzy Żabka oraz marketów Biedronka i Auchan .