Ministerstwo Cyfryzacji ujawniło wyniki mObywatela
Ministerstwo Cyfryzacji pochwaliło się statystykami dotyczącymi aplikacji mObywatel, która w ostatnich miesiącach wzbogaciła się o wiele nowych funkcji. Jedna z nich, mimo że udostępniona ją dopiero przed miesiącem, zyskała już niecałe miliona użytkowników i to tylko w mobilnej wersji najważniejsze cyfrowej usługi publicznej.
16 mln pobrań aplikacji mObywatel
Aplikacja mObywatel w wersji na Androida i iOS-a może pochwalić się już 16 mln pobrań . Ministerstwo Cyfryzacji nie pisze o liczbie aktywnych użytkownik, ale akurat w przypadku mObywatela ma to znacznie drugorzędne – nie jest to wszak aplikacja, z której obsesyjnie korzystamy każdego dnia.
Raczej bywa, niż jest przydatna, co nie umniejsza jej wartości – przede wszystkim za sprawą tego, że nie musimy dzięki niej myśleć o posiadaniu przy sobie dokumentów.
To, co robi wrażenie to oceny mObywatela, które są w swojej kategorii bardzo wysokie. W Google Play średnia z 85 tys. ocen wyniosła 4,8, w App Store z 66 tys. ocen – 4,6 . Oczywiście mowa o skali pięciostopniowej. Trzeba przyznać, że na jak aplikacje publikowaną przez rząd czy podmiot publiczny, czy też spółkę skarbu państwa, wynik jest imponujący.
Wystarczy przejrzeć opinie o aplikacjach spółek kolejowych czy banków, które również mają podobne zastosowania i ogromną bazę użytkowników, by zdać sobie sprawę, że średnia ocen przekraczająca 4,5 to ewenement.
Funkcje mogą zgłaszać użytkownicy
Wiemy już, że rozwój mObywatela przeszedł pozytywnie audyt po tym, jak władze w ministerstwie cyfryzacji objął Krzysztof Gawkowski. Aplikacja będzie systematycznie wzbogacana o nowe funkcje, które od niedawna mogą zgłaszać sami użytkownicy.
W programie znalazł się już moduł pozwalający każdemu użytkownikowi na zgłaszanie potrzebnych elementów . Twórcy przeanalizują wnioski i jeśli okaże się, że potrzebę dodania tej samej funkcji zgłosi wystarczająco wielu użytkowników, podejmą się prac nad nią.
O ile liczba użytkowników i wysokie oceny mObywatelu robią spore wrażenie, to jednak w ostatnich tygodniach najważniejsza w rozwoju aplikacji okazała się funkcja zastrzegania numeru PESEL . Choć pojawiła się ona w aplikacji mobilnej ze znacznym opóźnieniem, bo na początku stycznia (w wersji przeglądarkowej miało to miejsce w połowie listopada), to już zdobyła pokaźne grono użytkowników.
Zastrzeganie numeru PESEL w mObywatelu
Jak dotąd numer PESEL w aplikacji mObywatel zastrzeżono 1 549 500 razy . Suma ta jest łączna dla kanału przeglądarkowego, który dostępny jest od listopada i mobilnego.
Za pośrednictwem samej aplikacji mobilnej zastrzeżenia dokonano 415 tys. razy , przy czym wynik ten osiągnięto w ciągu około 20 dni w styczniu. Jest to najlepsza walidacja samej zasadności przygotowania funkcji blokowania PESEL-u, jak i jej implementacji w aplikacjach w Google Play i App Store.