PKP PLK: pociągi przyśpieszą już w grudniu. Na części tras o ponad 30 min
Spółka PKP PLK przekazała informacje dotyczące zmian w rozkładzie jazdy pociągów, jakie wejdą w życie w grudniu br. Na wielu trasach pociągi znacząco przyśpieszą, na części czas przejazdu zostanie skrócony o ponad 40 minut. A to dopiero zapowiedź zmian, jakie czekają nas do końca dekady.
Krótszy czas podróży od grudnia br.
Serwis rynek-kolejowy.pl przekazał informacje o planowanych zmianach w rozkładzie pociągów na trasach między większymi polskimi miastami. Podróżujący mają powody do zadowolenia - choć część podróży skróci się o zaledwie kilka minut, inne będą nawet o jedną czwartą krótsze.
-
Trasa Szczecin Główny - Poznań Główny
. Obecny czas przejazdu: 2 godziny i 17 minut.
Czas przejazdu w grudniu 2024 roku: 1 godzina i 46 minut. Skrócenie czasu przejazdu: 31 minut. -
Trasa Gdańsk Główny - Kołobrzeg
. Obecny czas przejazdu: 2 godziny i 54 minuty
Czas przejazdu w grudniu 2024 roku: 2 godziny i 48 minut. Skrócenie czasu przejazdu: 6 minut. - Trasa Białystok - Warszawa Centralna . Obecny czas przejazdu: 2 godziny. Czas przejazdu w grudniu 2024 roku: 1 godzina i 30 minut. Skrócenie czasu przejazdu: 30 minut.
- Trasa Warszawa Centralna - Szczecin Główny . Obecny czas przejazdu: 4 godziny i 59 minut. Czas przejazdu w grudniu 2024 roku: 4 godziny i 17 minut. Skrócenie czasu przejazdu: 42 minuty.
- Trasa Warszawa Centralna - Łódź Fabryczna . Obecny czas przejazdu: 1 godzina i 18 minut. Czas przejazdu w grudniu 2024 roku: 1 godzina i 7 minut. Skrócenie czasu przejazdu: 11 minut.
- Trasa Poznań Główny - Warszawa Centralna . Obecny czas przejazdu: 2 godziny i 29 minut. Czas przejazdu w grudniu 2024 roku: 2 godziny i 19 minut. Skrócenie czasu przejazdu: 10 minut.
- Trasa Zielona Góra - Szczecin Główny . Obecny czas przejazdu: 2 godziny i 20 minut. Czas przejazdu w grudniu 2024 roku: 2 godziny i 10 minut. Skrócenie czasu przejazdu: 10 minut
-
Trasa Wrocław Główny - Kłodzko-Międzylesie
. Obecny czas przejazdu: 2 godziny i 7 minut
Czas przejazdu w grudniu 2024 roku: 1 godzina i 30 minut. Skrócenie czasu przejazdu: 37 minut.
Dalsze skracanie czasu przejazdów do 2030 r.
Zmiany, do których dojdzie już pod koniec roku 2024 r. to pierwszy, najbliższy czasowo etap kolejnych optymalizacji. PKP PLK podzieliło się także bieżącymi planami kolejnych redukcji czasów podróży, które osiągnąć uda się do końca dekady.
- Trasa Gdańsk Główny - Kołobrzeg . Obecny czas przejazdu: 2 godziny i 54 minuty. Czas przejazdu w 2030 roku: 2 godziny i 35 minut. Skrócenie czasu przejazdu: 19 minut.
- Trasa Białystok - Warszawa Centralna . Obecny czas przejazdu: 2 godziny. Czas przejazdu w 2030 roku: 1 godzina i 15 minut. Skrócenie czasu przejazdu: 45 minut.
-
Trasa Kraków Główny - Warszawa Centralna
. Obecny czas przejazdu: 2 godziny i 19 minut.
Czas przejazdu w 2030 roku: 2 godziny. Skrócenie czasu przejazdu: 19 minut. -
Trasa Katowice - Warszawa Centralna
. Obecny czas przejazdu: 2 godziny i 25 minut.
Czas przejazdu w 2030 roku: 1 godzina i 50 minut. Skrócenie czasu przejazdu: 35 minut - Trasa Zakopane - Kraków Główny . Obecny czas przejazdu: 2 godziny i 7 minut. Czas przejazdu w 2030 roku: 1 godzina i 30 minut. Skrócenie czasu przejazdu: 37 minut.
- Trasa Nowy Sącz - Kraków Główny . Obecny czas przejazdu: 2 godziny i 34 minuty. Czas przejazdu w 2030 roku: 1 godzina i 15 minut. Skrócenie czasu przejazdu: 19 minut.
-
Trasa Rzeszów Główny - Wrocław Główny
. Obecny czas przejazdu: 4 godziny i 29 minut. Czas przejazdu w 2030 roku: 4 godziny. Skrócenie czasu przejazdu: 29 minut.
Pomiędzy największymi miastami w 100 minut
Zaprezentowane zmiany w rozkładach jazdy i plany dalszego skracania czasu przejazdów wpisują się w plany na lepsze skomunikowanie największych miast Polski. Chwytliwe hasło przekonujące, że pomiędzy największymi miastami w kraju będzie można przemieścić się w ciągu 100 minut, jeszcze długo nie zostanie zrealizowane, niemniej podróż z Warszawy do Szczecina w 4 godziny i 17 minut może być powodem do zadowolenia. Czy skorzystają na tym wykluczeni transportowo mieszkańcy słabiej zurbanizowanych regionów i mniejszych miast, których liczbę szacuje się w Polsce na 14 mln?