Użytkownicy serwisów z ogłoszeniami są szczególnie narażeni na cyberzagrożenia. Napastnicy robią wszystko, by ominąć mechanizmy ochrony przed oszustwami, co można zaobserwować na przykładzie trwającej właśnie kampanii. Przedsięwzięto w niej nowe, nieoczywiste środki.
Wielka popularność serwisu Shein w Polsce nie umknęła uwadze cyberprzestępców. Rozpoznana została kampania phishingowa, w której napastnicy podszywają się pod administrację tej właśnie platformy. Tym razem, zamiast coś kupić, można tylko stracić.
Senat przegłosował nowe przepisy implementujące w polskim prawie dyrektywę DAC-7. Stanowi ona nowe obowiązki dla administracji serwisów sprzedażowych, jednak na celu ma zwalczanie szarej strefy, w której działalność mogli prowadzić internetowi sprzedawcy i usługodawcy.
W polskojęzycznym internecie jak grzyby po deszczu rosną fałszywe sklepy internetowe. Najczęściej oszuści wykorzystują duże marki odzieżowe. Potencjalne ofiary przyciągają atrakcyjnymi cenami, jednak na transakcjach można tylko stracić.
“W trosce o polskich konsumentów” - brzmi tytuł komunikatu ministerstwa rozwoju i technologii. Resort informuje w nim o zwróceniu się do cieszących się ogromną popularnością w Polsce chińskich platform e-commerce’owych o udzielenie wyjaśnień w sprawie licznych zgłoszonych nieprawidłowości.
Allegro, wiodąca platforma sprzedażowa w Polsce, wprowadza kluczowe zmiany w swoich usługach. Nowości dotyczą m.in. Allegro Pay, opinii o produktach oraz regulaminów związanych z płatnościami. Użytkowników czeka również aktualizacja zasad dotyczących licytacji i kategorii ofert.
Policjanci z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości zatrzymali 3 osoby, które podejrzewane są o dokonywanie oszustw internetowych. Uwagę zwraca ich niecodzienna metoda działania, przed którą strzec powinni się zwłaszcza użytkownicy serwisów sprzedażowych.
Chińscy giganci e-commerce’owi od lat śmiało ekspandują na polski rynek. Szlaki przetarł AliExpress, dziś tryumfy święci m.in. Temu, ustępując pod względem popularności wyłącznie rodzimemu Allegro. To się jednak może wkrótce zmienić. Walkę z nieuczciwą konkurencją z Chin zapowiedziało ministerstwo finansów.
Allegro rozesłało wśród sprzedawców maile informujące o nowych zasadach wprowadzanych w serwisie. Już w połowie maja dodawane oferty będą podlegały bardziej skrupulatnej analizie pod kątem jakości. Przełoży się to na opóźnienia w publikacji ofert sprzedażowych, ale też części komentarzy.
Nadchodzą duże zmiany dla serwisów ogłoszeniowych czy e-commerce’owych i ich użytkowników. Rząd przyjął już projekt ustawy, która implementuje w polskim prawie unijną dyrektywę DAC7. Dzięki temu urząd skarbowy będzie mógł nadzorować także internetową sprzedaż detaliczną i jeśli ta przekroczy określone limity - może ją opodatkować.
InPost, lider w dziedzinie usług logistycznych w Polsce, wzmacnia swoją obecność na rynku poprzez rozwój sieci lodówkomatów. Po długim okresie stagnacji firma powraca do inwestycji w te innowacyjne urządzenia, które oferują nowe możliwości przechowywania i dostarczania produktów spożywczych.
InPost zapowiedział uruchomienie nowej usługi. Jeszcze w tym roku wystartować mają przesyłki międzynarodowe. Co ważne, wysyłać będzie można za pośrednictwem paczkomatów – tak wygodnie, jak ma to miejsce w przypadku przesyłek krajowych.
Jest reakcja Amazona na opublikowane wczoraj zarzuty sformułowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Przypomnijmy, że korporacja została ukarana grzywną sięgająca blisko 32 mln zł za stosowanie tzw. dark patterns i wprowadzanie klientów w błąd. Amazon jednak nie ma zamiaru jej płacić.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta poinformował o nałożeniu wysokiej kary finansowej na luksemburski oddział korporacji Amazon, która odpowiada za sprzedaż w sklepie amazon.pl. W ocenie UOKiK Amazon dopuścił się niezgodnych z prawem praktyk obejmujących swoje usługi.
Platforma Vinted, mimo że unijna dyrektywa DAC7 wchodzi w życie w Polsce dopiero od lipca, już przekazała dane o transakcjach użytkowników Urzędowi Skarbowemu. To wywołało lawinę pytań i niepokoju wśród sprzedających online. Jakie są konsekwencje tego przedterminowego posunięcia?
Przyzwyczailiśmy się do tego, że przy każdym większym zakupie zachęcani jesteśmy do tego, by zarejestrować konto w usługach internetowych producenta. Niestety właśnie poinformowano o udanym ataku na jednego z producentów odzieży, który takie usługi prowadzi. Wyciekły dane klientów.
Rzecznik Praw Obywatelskich złożył wniosek o kasacje osoby skazanej za dokonanie oszustwa w internecie. Mężczyzna został skazany na prace społeczne i grzywnę w trybie nakazowym, mimo że w ocenie RPO materiały dowodowe podają w wątpliwość to, czy jest za nie odpowiedzialny. Ba, w całej sprawie to skazany może być jedną z ofiar.
Firma Hindenburg Research specjalizująca się w analizie przestępstw finansowych opublikowała raport wskazujący, że polska spółka giełdowa LLP wbrew wcześniejszym deklaracjom dostarcza swoje produkty na rynek rosyjski. Ma się to dokonywać za pośrednictwem fasadowych podmiotów, zaś na trop sprawy trafiono dzięki analizie kodów kreskowych.
W Sieci dostępne są towary objęte akcyzą, jednak wokół ich zakupu online panują wątpliwości prawne. Co prawda można na tym zaoszczędzić, jednak niewykluczone są także nieprzyjemności prawne.
Użytkownicy serwisu OLX otrzymali już maile informujące o zmianach w regulaminie. Są one bezpośrednim rezultatem decyzji UOKiK, który zobowiązał OLX do modyfikacji zapisów, które dotąd działały na niekorzyść kupujących. Najważniejsza nowość to całkowita przebudowa tego, jak działa usługa Pakiet Ochronny.
Okres pandemicznych lockdownów poskutkował uruchomieniem wielu usług dowozu zakupów, także tych codziennych, spożywczych. W tym czasie na polskim rynku uruchomiony został internetowy sklep spożywczy Barbora. Przez pewien czas cieszył się on popularnością, lecz to już się skończyło. Władze spółki podjęły ostateczną decyzję co do przyszłości sklepu.
OLX został zobowiązany do zmiany regulaminów oraz zwrotu pieniędzy części użytkowników, którzy nabyli rzeczy w serwisie. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dopatrzył się w praktykach OLX nieuczciwych działań oraz stosowania tzw. dark patterns. Co trzeba zrobić, aby odzyskać niesłusznie pobrane kwoty?
Niedawno wybuchła wieść o upadku platformy zakupowej Wszystko.pl, należącej do polskiego giganta informatycznego, Comarch. Po zaledwie siedmiu miesiącach, serwis zakończył swoją działalność, pozostawiając pytania o przyczyny tak nagłego fiaska. Czy to tylko efekt nieudanej strategii marketingowej czy może brak odpowiedniego zapotrzebowania na rynku?
Serwis sprzedażowy Temu przebojem wdarł się na polski rynek i w mniej niż rok wyprzedził pod względem popularności m.in. AliExpress, ustępując tylko Allegro. Pojawiają się jednak wątpliwości co do zgodności mechanizmów funkcjonowania Temu z polskim prawem.
Biedronka poinformowała o uruchomieniu nowego internetowego sklepu spożywczego, w którym produkty można zamówić z dostawą do domu. Na liście dostępnych produktów pojawiło się nawet 4 tys. pozycji, a całość realizowana jest w sprawdzonym już wcześniej partnerstwie z Glovo.
W serwisie Allegro pojawiła się nowość, na której skorzystać może każdy kupujący. Spółka poinformowała, że uruchomione zostały już testy usługi Allegro Cash. Dzięki niej na Allegro można zyskiwać środki podczas kupowania, w ramach cashbacku.
Wchodzimy w kolejny etap zmian na Allegro, których w lutym będzie sporo. Zanim jednak dojdzie do modyfikacji limitu liczby ogłoszeń w Allegro Lokalnie czy podwyższenia prowizji, wprowadzony zostanie liczbowy limit produktów, które można dodać do Katalogu Allegro.
Temu przebojem wdarło się na światowe rynki e-commerce, co widać także w Polsce. W kilkanaście miesięcy po premierze wyprzedziło AliExpress i dziś na rodzimym rynku ustępuje już pod względem popularności, liczby użytkowników, wyłącznie Allegro. Można się zastanawiać, jak udało się zbudować tak gigantyczną bazę w tak krótkim czasie, ale można to także zbadać. Podjęła się tego agencja MediaRadar.