BiznesINFO.pl Technologie Wielkie zmiany zasad odbierania listów. Listonosze przestaną zostawiać awizo?
Fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Wielkie zmiany zasad odbierania listów. Listonosze przestaną zostawiać awizo?

23 listopada 2024
Autor tekstu: Piotr Szczurowski

Awizo to jeden z najbardziej kłopotliwych dokumentów, jakie można znaleźć w skrzynce pocztowej. Wielu z nas podejrzewa, że listonosze zostawiają je w pośpiechu nie sprawdzając, czy adresat rzeczywiście był w domu. Tymczasem zgubienie awizo lub nieodebranie korespondencji na poczcie może skutkować przykrymi konsekwencjami. Ministerstwo cyfryzacji chce to zmienić. Co nas od pierwszego stycznia?

Czym są e-Doręczenia?

Od 1 stycznia 2025 roku Ministerstwo Cyfryzacji wprowadza nowy system komunikacji z urzędami - e-Doręczenia. Ta elektroniczna usługa, równoważna prawnie tradycyjnym listom poleconym za potwierdzeniem odbioru, ma uprościć wymianę korespondencji między obywatelami, firmami i instytucjami publicznymi. Choć system przynosi wiele korzyści, jego użytkownicy muszą spełnić kilka warunków, by z niego korzystać.

E-Doręczenia to cyfrowa alternatywa dla listów poleconych za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze można przesyłać i odbierać dokumenty urzędowe bez konieczności wizyty na poczcie. Wszystkie przesyłki w systemie będą miały pełną moc prawną, dokładnie taką jak ich papierowe odpowiedniki.

Korzystasz z parkomatów? Uważaj, bo możesz stracić oszczędności

Kto może korzystać z e-Doręczeń?

System ma być uruchamiany stopniowo. W pierwszym etapie, od 1 stycznia 2025 roku, usługa będzie obowiązkowa dla większości urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego. Docelowo obowiązkiem korzystania z systemu zostaną objęte wszystkie podmioty publiczne.

Obywatele i firmy: Korzystanie z e-Doręczeń przez osoby fizyczne będzie dobrowolne. Obywatele mogą w każdej chwili zrezygnować z usługi.
Instytucje publiczne: Dla urzędów i innych podmiotów publicznych korzystanie z systemu stanie się obowiązkowe.

Aby korzystać z e-Doręczeń, konieczne będzie założenie dedykowanej skrzynki. Wniosek o jej utworzenie można złożyć za pośrednictwem platformy mObywatel.gov.pl. Użytkownicy systemu będą informowani o nowej korespondencji za pomocą powiadomień, co pozwoli im na bieżąco monitorować status przesyłek.

Koszty korzystania z e-Doręczeń

Obywatele i firmy nie będą ponosić kosztów wysyłki dokumentów do instytucji publicznych, a komunikacja pomiędzy instytucjami publicznymi również będzie bezpłatna, a koszty wysyłki dokumentów do obywateli, firm czy innych podmiotów niepublicznych ponosić będą instytucje publiczne.

Ministerstwo Cyfryzacji wskazuje na wiele korzyści płynących z wprowadzenia nowego systemu:

  • Oszczędność czasu - nie trzeba odbierać awizo ani stać w kolejkach na poczcie. Dokumenty trafiają bezpośrednio na elektroniczną skrzynkę odbiorcy.
  • Wygoda - możliwość odczytania i wysłania odpowiedzi o dowolnej porze i z dowolnego miejsca.
  • Dostępność - obsługa systemu możliwa za pomocą komputera, tabletu lub smartfona z dostępem do Internetu.

E-Doręczenia to krok w stronę cyfryzacji administracji publicznej, który znacznie ułatwi wymianę dokumentów i oszczędzi czas zarówno obywatelom, jak i instytucjom. Choć korzystanie z systemu przez obywateli będzie dobrowolne, warto rozważyć tę formę komunikacji jako wygodniejszą alternatywę dla tradycyjnych metod.

Szczegółowe informacje i możliwość rejestracji skrzynki e-Doręczeń dostępne będą na platformie mObywatel.

Pilny komunikat. Zaczyna się od dziwnego SMS-a, ma jeden konkretny cel
Japoński rząd przekonuje: koniecznie wpisz to do testamentu. Problem dotyczy już także Polaków
Obserwuj nas w
autor
Piotr Szczurowski

Od najmłodszych lat zainteresowany głównie motoryzacją. Od kilkunastu lat codziennie sprawdzam co nowego w branży - od lat na bieżąco.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat