Dopłaty do rowerów elektrycznych jednak będą? NFOŚiGW ma nowe informacje
Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie udało się pozyskać z Europejskiego Banku Inwestycyjnego środków na dopłaty do zakupu rowerów elektrycznych, a przyszłość programu stanęła pod znakiem zapytania. Teraz NFOŚiGW przywraca nadzieje, choć wsparcie miałoby przybrać nową formę.
Powracają dopłaty do rowerów elektrycznych - NFOŚiGW się nie poddaje
Pierwotnie program dopłaty, który sfinansować miał Europejski Bank Inwestycyjny, miał zapewnić Polakom dopłaty o wartości 50 proc. zakupu rowerów elektrycznych , jednak nie więcej niż 5 tys. zł . NFOŚiGW, który wnioskował o pieniądze, argumentował, że zielona mobilność to inwestycja w ochronę środowiska i element walki z kryzysem klimatycznym.
W kwietniu zeszłego roku informowaliśmy, że EBI nie udało się przekonać , że dopłaty są inwestycją i odmówiło finansowania . Problem był tym poważniejszy, że na pieniądze liczyli także przedsiębiorcy, którzy zakupili już flotę e-rowerów i liczyli na zwroty. Te dotąd nie nie nadeszły, ale wkrótce może się to zmienić.
NFOŚiGW chce znaleźć finansowanie w kraju. Będzie niższe
Wiceprezes NFOŚiGW Paweł Augustyn, że po fiasku rozmów z EBI pomysł dopłat nie tylko nie został porzucony, lecz znalazł nowe finansowanie . Środki mają już jednak pochodzić z Polski, prawdopodobny jest wariant, w którym będą pozyskiwane z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. To jednak ma swoje konsekwencje.
Pierwsza odsłona ma być pilotażowa i posłuży walidacji, czy program się sprawdza. Z tego też powodu dopłaty będą niższe, niż zakładano w scenariuszu ze wsparciem EBI. Przewidywana wysokość dopłat to 2,5 tys. zł , o połowę mniej niż w oryginalnym pomyślę. Z kolei na rower elektryczny cargo uzyskać będzie można do 4,5 tys. zł.
Dopłaty mają ruszyć do czerwca 2025 r.
Jeśli zachowane zostaną pierwotne wymogi, dopłaty będą realizowane w przypadku rowerów z akumulatorem litowo-jonowym o pojemności min. 10 Ah. Muszą to być także pojazdy wyprodukowane w jednym z państw Unii Europejskiej. Wiceprezes NFOŚiGW twierdzi, że pilotaż może ruszyć w I połowie 2025 r. , najpewniej w drugim kwartale.