BiznesINFO.pl Polska i Świat NFZ zalany skargami. Polacy złożyli tysiące zażaleń, wiemy na co narzekają
Fot. sarcifilippo/Pixabay

NFZ zalany skargami. Polacy złożyli tysiące zażaleń, wiemy na co narzekają

20 marca 2025
Autor tekstu: Zuzanna Kłosek

Polska służba zdrowia nie cieszy się najlepszą sławą. Rzadko jednak można uzyskać na to tak piorunujący dowód jak ostatnie dane NFZ dotyczące liczby zażaleń. Na co skarżą się Polacy? Narodowy Fundusz Zdrowia wyjaśnia, kiedy i jak złożyć pismo w swojej sprawie. Nie wszystkie zostaną uznane za zasadne.

Narodowy Fundusz Zdrowia w kiepskiej kondycji. Posypały się skargi

W razie problemów ze zdrowiem każda osoba objęta ubezpieczeniem może skorzystać z dobrodziejstwa Narodowego Funduszu Społecznego . Dzięki temu nie tylko sam ubezpieczony, ale również członkowie jego rodziny mogą cieszyć się darmową opieką medyczną. To duże ułatwienie zwłaszcza w sytuacji, gdy prywatne leczenie okazuje się szczególnie kosztowne.

Nie od dziś wiadomo jednak, że NFZ ma swoje słabe strony. A na te, jak pokazują statystyki, Polacy często narzekają. Tylko w 2024 roku pacjenci złożyli prawie 7 tys. skarg. Wiele z nich trafiło jednak do kosza. Dlaczego?

Nowy podatek od ogrzewania coraz bliżej. Ci Polacy dostaną nawet pięciocyfrowy rachunek
Ponad 6 milionów Polaków źle złożyło PIT. Ten błąd będzie kosztowny dla każdego podatnika

W tej sytuacji powinieneś złożyć skargę. NFZ nie uzna każdego zgłoszenia

Jak podaje Narodowy Fundusz Zdrowia, spośród 6966 skarg, które wpłynęły w ubiegłym roku, tylko 44 proc. zostało uznanych za uzasadnione. Okazuje się, że lista ewentualnych zastrzeżeń wobec służby zdrowia jest bardzo sprecyzowana . Przede wszystkim należy pamiętać, że skarga złożona do NFZ może dotyczyć jedynie tych placówek medycznych, które podpisały umowę z Funduszem. Poza tym jako pacjent mamy prawo do zażalenia, gdy:

  • odmówiono Ci zapisania się do lekarza
  • odmówiono Ci wykonania badań zleconych przez lekarza
  • byłeś zmuszony zapłacić za świadczenie gwarantowane (bezpłatne dla pacjenta)
  • wystawiono Ci receptę bez refundacji
  • terminy lub godziny przyjmowania pacjentów różnią się od ustalonych przez placówkę
computer-1149148_1280.jpg
Fot. Free-Photos/Pixabay

Fundusz zachęca do składania kolejnych zażaleń

Pacjenci mogą zgłaszać nieprawidłowości również w sytuacji, gdy z jakiegoś powodu mają trudności z zapisaniem się do lekarza . Może być to spowodowane np. prowadzeniem zapisów tylko osobiście, w wybranym dniu, brak możliwości umówienia się na konsultację telefonicznie lub kiedy lekarz nie przyjmuje pacjentów zgodnie z harmonogramem pracy.

W komunikacie na stronie NFZ zaznaczono, że każda skarga, aby została rozpatrzona, musi zawierać szczegółowy opis zdarzenia , dane osoby zgłaszającej, nazwę placówki i nazwisko lekarza. Jednocześnie Fundusz zapewnia, że “zgłoszenia pacjentów to cenne informacje, które pomagają udoskonalać system ochrony zdrowia”.

Każda uwaga to krok w stronę lepszej jakości i dostępności świadczeń medycznych w ramach NFZ. Regularna analiza zgłoszeń pozwala na identyfikację problemów i wdrażanie rozwiązań, które podnoszą standard opieki — podkreślił Fundusz.

Na stronie NFZ znajdziemy również szczegółową instrukcję odnośnie tego, jak złożyć skargę. Uwagi można składać pisemnie drogą tradycyjną (osobiście lub za pośrednictwem poczty) albo elektronicznie, np. za pomocą platformy ePUAP. Skargi powinny być kierowane do odpowiedniego oddziału wojewódzkiego NFZ lub Centrali.

Jeśli zgłoszenie dotyczy decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy, należy złożyć zażalenie do dyrektora placówki medycznej, Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Lekarzy przy Okręgowej Izbie Lekarskiej lub Rzecznika Praw Pacjenta. Standardowo skargi są bowiem analizowane przez pracowników Funduszu, którzy nie mają uprawnień do dokonania oceny procesu leczenia.

W przychodniach chaos i kolejki. Lekarze mówią, że to już plaga i chcą karać pacjentów
Kolejna rewolucja na L4. Pracodawcy znaleźli dziwną zależność: teraz chcą ją wykorzystać
Obserwuj nas w
autor
Zuzanna Kłosek

Redaktorka portalu BiznesINFO. Jestem studentką Twórczego Pisania i Marketingu Wydawniczego na Uniwersytecie Śląskim. Poprzednie studia ukończyłam z wyróżnieniem na kierunku Kultury Mediów. Kocham książki, którymi interesuję się zarówno od strony czynnej, jak i biernej, co wykorzystuję pisząc powieści, ale również tworząc dla czasopisma ArtPapieru i miesięcznika Kreatywni. Wolne chwile spędzam przy serialach i grach komputerowych.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat