BiznesINFO.pl Technologie Oficjalnie: Izery nie będzie. Ministerstwo aktywów ogłosiło następcę projektu PiS
Fot. materiały prasowe Izera

Oficjalnie: Izery nie będzie. Ministerstwo aktywów ogłosiło następcę projektu PiS

17 grudnia 2024
Autor tekstu: Maciej Olanicki

Mamy już oficjalne potwierdzenie wieści, których spodziewaliśmy od wielu miesięcy, a nawet lat. Polski samochód elektryczny Izera nie powstanie. Nie tylko potwierdzono, że pomysł został porzucony, ale przedstawiona została także nowa koncepcja.

To już pewne: Izera nie powstanie

W ostatnim czasie na temat końca Izery mówił podczas konferencji prasowej Jakub Jaworowski, minister aktywów państwowych. Na pytanie o przyszłość projektu odpowiedział "Nie ma czegoś takiego, jak projekt Izera " . Teraz wiemy już, że to nie tylko kwestia jego opinii.

Słowa ministra zostawiały nieco miejsca na interpretacje - być może auto przemianowano, by projekt zaliczono na poczet koalicji rządzącej, a nie PiS, bądź też chodziło o inną słowną nieścisłość? Dziś wiemy już, że nie. Interia otrzymała oficjalne potwierdzenie, że przedsięwzięcie zostało porzucone .

Zobacz też: Spółdzielnie wysyłają rachunki na 800 zł. To potężna luka w prawie

Koniec polskich samochodów elektrycznych Izera? Pół miliarda złotych w błoto
Nowe informacje o dopłatach do aut elektrycznych. Do Polaków trafią dziesiątki tysięcy złotych

Zamiast samochody kolejny powstanie klaster, trwają negocjacji z ew. partnerami

Trudno powiedzieć, że wieść o śmierci Izery jest zaskoczeniem. Od dłuższego czasu wiarę, że samochód wyjedzie kiedykolwiek na ulice, mieli chyba tylko zmieniający się szybko prezesi spółki celowej . Była jednak szansa na to, aby zaprosić do współpracy chińskie Geely, podpatrzeć know-how i później czerpać z tego korzyści na własny rachunek.

Dziś wiemy, że obecny rząd ma jeszcze inny pomysł. Spółka EMP, która miała wydać na świat Izerę, odpowiadać teraz będzie za budowę klastra elektromobilności , zaś cała Izera była zalewdie "halucynacją PiS", jak ujął to Jaworowski.

Klaster mobilności ma powstać Jaworze, w miejscu, gdzie stanąć miała fabryka Izery - spełnione zostały już bowiem wszystkie formalności, uzyskano pozwolenia na budowę. MAP przekazał, że celem jest utworzenie nowych miejsc pracy, transfer technologii, ograniczenie ryzyka inwestycyjnego i uzupełnienie lokalnego łańcucha dostaw .

W praktyce oznacza to, że w Jaworznie mają powstawać samochody elektryczne , rozwijać ma się centrum badawczo-rozwojowe. Wszystko to jednak będzie przebiegać w partnerstwie z zewn. podmiotami, pod innymi niż Izera markami. Warto zaznaczyć, że partnerów na razie nie ma, prowadzone mają być rozmowy z firmami z Chin , być może rzeczonym Geely.

Zachodnia Polska wzbogaci się o kolejny klaster elektromobilności

Klastrów mobilności mamy już w Polsce kilka, powstają one we współpracy Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności z samorządami, zazwyczaj w ramach specjalnych stref ekonomicznych. Jeden z klastrów działa zresztą na Dolnym Śląsku, drugi, Zachodni, sięga do Wałbrzycha. Lokalizacja w Jaworze mogłaby stanowić centrum klastra śląskiego .

Jak wspomniano, minister Jaworski nazwał Izerę "halucynacją PiS". Kosztowną halucynacją, dodajmy, jednak takich spółek skarbu państwa jak PGE, Energa, Enea i Tauron (fundatorzy EMP) żal kosztów utopionych widać się nie ima. Szacuje się, że do końca 2023 r. na cele związane z produkcją polskiego samochodu elektrycznego przeznaczono 500 mln zł , z czego wydanych zostało 277 mln zł.

Tak ma wyglądać nowy Jaguar. Czy będzie równie zły jak nowe logo?
Niemiecki gigant na zakręcie. Masowe zwolnienia to dopiero początek problemów
Obserwuj nas w
autor
Maciej Olanicki

Dziennikarz biznesinfo.pl. W przeszłości redaktor prowadzący dobreprogramy.pl, miesięcznika „IT Professional”, współpracownik Wirtualnej Polski i money.pl. Adres dla sygnalistów: olanicki@protonmail.com.
 

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat