Do Polaków trafiają SMS-y, których nadawcy podają się za przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Resort wydał już ostrzeżenia – w rzeczywistości nie rozsyła żadnych wiadomości, a te które pojawiły się w eterze, są tak naprawdę próbą oszustwa i wyłudzenia danych.
Popularność inwestowania w kryptowaluty jest niestety nagminnie wykorzystywana przez oszustów i cyberprzestępców. Pierwsi na ogromną skalę dokonują oszustw inwestycyjnych, drudzy wykorzystują kryptowaluty do phishingu. Drugi scenariusz ataków jest właśnie realizowany w Polsce.
Wydawać mogłoby się, że wydumane, rozłożone na wiele etapów, a nawet dni mają najmniejsze szanse powodzenia. Choćby przez to, że ofiara nie działa już pod wpływem emocji i ma czas na konsultacje z innym. Niestety, czasem im bardziej złożony scenariusz, tym jego skuteczność jest większa.
Śląska policja przestrzega przed nowym oszustwem dokonywanym za pośrednictwem SMS-ów. Warto zwrócić na nie szczególną uwagę, gdyż nie wykorzystuje najpopularniejszych scenariuszy, co może osłabiać czujność. Tym razem oszuści przekonują, że oferują pracę.
Jutro i pojutrze obchodzimy Dzień Babci i Dzień Dziadka. Tak może być jednak szczególną okazją dla sprzedawców stosujących nieuczciwe praktyki, ale też dla cyberprzestępców. Swoje zalecenia wydał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz instytucje finansowe.
ING Bank Śląski wydał ostrzeżenie przed vishingiem. Jest to odmiana phishingu, która zamiast na wiadomościach tekstowych, mailach czy fałszywych stronach, bazuje na oszustwach dokonywanych za pomocą połączeń telefonicznych. Nie oznacza to jednak, że vishing to zawsze proste oszustwo.
Powraca niebezpieczne oszustwo internetowe. Napastnicy podszywają się pod Microsoft, by przekonać potencjalne ofiary do przekazania im danych uwierzytelniania do kont. Mogą w ten sposób uzyskać dostęp do szeregu usług, łącznie z przejęciem całkowitej kontroli nad skrzynkami mailowymi hostowanymi przez korporację.
Robił zakupy w Lidlu, a następnie wracał z paragonem. Policja z Tarnowa poszukuje oszusta, który znalazł sposób na “darmowe zakupy” w sklepie tej sieci. W wykryciu sprawy pomógł monitoring.
Zidentyfikowano nowy wariant oszustwa inwestycyjnego. Scenariusz phishingowy stosowany przez atakujących może być tym bardziej skuteczny, że do wyłudzania danych nie jest wykorzystywana specjalnie spreparowana strona, lecz formularze na Facebooku. Prawdziwym Facebooku.
Wśród Polaków rozsyłane są SMS-y, których nadawcą ma być Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. W jej treści jesteśmy przekonywani o konieczności aktualizacji danych dowodu osobistego, inaczej grozi nam utrata jego ważności.
Wśród polskich internautów rozsyłane są maile mające na celu wyłudzenie od nich wrażliwych danych. Analitycy odnotowali dwie podobne i przeprowadzane równolegle do siebie kampanie realizowane z różnych adresów, co utrudnia odsiewanie niebezpiecznej korespondencji. Skutki sukcesu kampanii mogą być opłakane.
Do polskich internautów trafiają kolejne maile od oszustów. Tym razem jednak osoby czyhające na nasze cyberbezpieczeństwo wykorzystują już wcześniej zgromadzone dane i zaskakują potencjalne ofiary tym, że nimi dysponują. Taki scenariusz wykorzystywany jest do szantażu i wymuszania okupu.
Przestępcy internetowi nie próżnują - cały czas ponawiają próby oszustw, na które daje się nabrać wiele osób niezależenie od wieku. Tym razem ofiarą padła 57-letnia kobieta. Historia jest na tyle zła, że ci sami ludzie oszukali ją dwukrotnie - łącznie straciła przeszło 100 tys. złotych.
Nie tylko świąteczne wyprzedaże są wyczekiwane przez klientów. Wielu z nich z niecierpliwością czeka na “czyszczenie magazynów”, które zwykle następuje na początku nowego roku. Alior Bank opublikował w sieci ważny komunikat w tej sprawie i przypomniał klientom, by podczas zakupów w sieci uważali na internetowych oszustów. Bankowcy przygotowali kilka praktycznych rad, które mogą pomóc w uniknięciu przykrej sytuacji.
Ataki z użyciem phishingu w ogromnej większości powielają utarte scenariusze. Napastnicy podszywają się pod urzędy, firmy kurierskie, członków rodziny czy osoby publiczne. W takich okolicznościach jako socjotechnikę można zakwalifikować wykorzystanie marki czy tożsamości nieoczywistej i unikatowej. Na przykład warszawskiego Lotniska Chopina.
Stare świadczenie w nowej wysokości ma dopiero tydzień stażu, ale już znaleźli się oszuści, którzy usiłują wykorzystać niewiedzę Polaków. MRPiPS wydało oświadczenie w tej sprawie. Doszło już do wyłudzeń.
Polscy użytkownicy Facebooka otrzymują wiadomości o tym, że ich działalności narusza regulamin świadczenia usługi. To nie pierwszy taki przypadek, lecz kolejna próba realizacja znanego już scenariusza. Widać w poprzednich falach ataku okazał się on na tyle skuteczny, że napastnicy podejmują kolejne próby.
Nie jest tajemnicą, że niektóre firmy stosują działania, które mają na celu wprowadzenie konsumenta w błąd. W przypadku tych technologicznych częstą praktyką są tzw. ciemne wzorce w aplikacjach. Ostatnio oskarżeniom o ich stosowanie padła znana sieć kawiarni.
Po raz kolejny tożsamość rozpoznawalnej osoby jest wykorzystywana do przeprowadzania oszustw w Sieci. Tym razem kampania realizowana jest na Facebooku, a dla jej uwiarygodnienia użyty został wizerunek Dody. Uwagę zwraca duże zainteresowanie internautów, co zapowiada kłopoty.
Firmy kurierskie to podmioty, pod które szczególnie często podszywają się napastnicy realizujący ataki na cyberbezpieczeństwo z użyciem phishingu. Nic dziwnego, prawdopodobieństwo, że ofiara czeka akurat na paczkę, jest wysokie. Tym razem jednak metoda oszustów zawiodła.
Bardzo często po zapłaceniu za zakupy, wychodzimy ze sklepu i nie zabieramy ze sobą paragonu. Jak się okazuje, może się to przyczynić do potężnego oszustwa. Ten niepozorny papierek może przynieść nieuczciwym kasjerom ogromny zysk.
Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości ogłosiło rozbicie grupy podejrzanej o dokonywanie oszustw w internecie. Za ich czyny grozi im nawet do 10 lat pozbawienia wolności.
Oszustwa, wyłudzenia i kradzieże dokonywane za pośrednictwem internetu ewoluują bezustannie – napastnicy niezwykle sprawnie reagują na zmieniające się okoliczności i zmieniają nie tylko treść swoich komunikatów, ale tez kanały, którymi je dystrybuują. W nowej kampanii przekonują, że mają dla ofiar intratne oferty pracy.
Ruszyła nowa kampania phishingowa, w której napastnicy podszywają się pod jeden z największych banków w Polsce. Z użyciem fałszywych witryn niemal identycznych z prawdziwymi atakujący próbują wyłudzić wrażliwe dane. Ich sukces skutkuje możliwością przejęcia kontroli nad rachunkiem bankowym.
By zostać ofiarą cyberprzestępców, nie trzeba nawet korzystać z internetu. Przekonała się o tym mieszkanka powiatu bielskiego, którą wyłącznie w wyniku rozmów telefonicznych okradziono na 160 tys. złotych. W tym przypadku oszuści byli wyjątkowo perfidni.
Coraz więcej Polaków pada ofiarą oszustw na telefon. Stało się to już prawdziwą plagą, a najwięcej poszkodowanych jest wśród seniorów. Straty finansowe, które ponoszą w skutek tych oszustw są ogromne.
Po metodzie „na wnuczka” czy „na urzędnika” przyszedł czas na kolejny sposób wykorzystywany do oszustw i kradzieży. Środki napastników sprawnie ewoluują – gdy potencjalne ofiary zyskują świadomość zagrożenia, pojawia się nowe. Tym razem oszuści zaczęli podszywać się pod adwokatów.
Dzięki podsumowaniu sporządzonym przez Państwowy Instytut Badawczy NASK znamy już skalę oszustw i cyberprzestępstw, jaką odnotowano w 2022 roku. Porażać może nie tylko liczba ofiar, ale też kwoty, które udało się ukraść napastnikom.