Zachodnie państwa wycofują się z cyfrowej edukacji. Spadek wyników w podstawowych kompetencjach
Gdy w Polsce realizowany jest program zapewniający laptopy czwartoklasistom, niektóre państwa zachodnie stopniowo ograniczają cyfryzację edukacji, zwłaszcza wczesnej. Wyniki badań m.in. ze Szwecji wskazują, że stosowania cyfrowych materiałów edukacyjnych może spowalniać niektóre procesy uczenia.
Szwedzi częściowo wycofują się z cyfryzacji
Szwecja to państwo, które na tle innych państw Unii Europejskiej wyróżnia się postępami w cyfryzacji edukacji. Już od najmłodszych lat dzieci uczy się tam m.in. z użyciem tabletów czy kursów dostępnych online . Wyniki testów wykazały jednak, że tak daleko idąca digitalizacja edukacji ma negatywny wpływ na tempo uzyskiwania podstawowych kompetencji.
Jak donosi Guardian, mimo tego, że szwedzcy uczniowie pozostają w czołówce rankingu PIRLS, który klasyfikuje systemy edukacyjne pod kątem sprawności nabywania podstawowych umiejętności czytania i pisania, w latach 2016-2021 dostrzeżono obniżenie wyników – z 555 na 544 punkty . Przyczyną ma być właśnie wykorzystanie w procesie uczenia najmłodszych laptopów oraz pisania przede wszystkim na klawiaturze.
Problemy dostrzeżono także w Niemczech
W rezultacie władze Szwecji podjęły decyzje o powrocie do tradycyjnych metod nauki kosztem tabletów, zainstalowanych na nich aplikacji i kursów cyfrowych. Zdecydowano, że państwo wyda równowartość ponad 250 mln złotych na papierowe książki i inne analogowe pomoce naukowe. Będzie to element szerszego programu – kolejne środki trafią do szkół w przyszłości.
Nie tylko w Szwecji dostrzeżono mankamenty cyfryzacji wczesnych etapów nauczania. Do podobnych wniosków dotarto w Niemczech, gdzie co prawda wykorzystanie urządzeń i materiałów dostępnych w internecie jest znacznie mniej powszechne, ale również przyciągnęło uwagę m.in. akademików. Jak donosi Deutsche Welle, już 40 niemieckich naukowców podpisało się już pod postulatem wprowadzenia moratorium na cyfryzację edukacji w przedszkolach i szkołach dla dzieci w wieku od 4 do 11 lat.
Problem występujący w skali globalnej
Wyzwaniem w badaniach nad wpływem cyfryzacji nauki na uczniów jest to, że także poza szkołą masowo korzystają one z urządzeń takich jak tablety czy smartfony. Liczne badania mają wykazywać negatywne skutki takiej sytuacji na rozwijanie m.in. umiejętności interpersonalnych i społecznych . Osobną kwestię stanowi oddziaływanie na rozwój fizyczny dzieci, który jest dostrzegalny na całym świecie.
Źródło: The Guardian, Deutsche Welle