Kompromitacja Polski. Fatalne wyniki w międzynarodowym raporcie. Mogło dojść do manipulacji
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju opublikowała wyniki badań, które dla Polaków okazały się twardym orzechem do zgryzienia. Nie dość, że odnotowaliśmy dramatyczny spadek w każdym obszarze, to pojawiły się wątpliwości co do uczciwości przeprowadzanych w Polsce ankiet.
OECD sprawdziło kompetencje dorosłych. Zbadano trzy główne obszary
Od dekad naturalnie najwięcej uwagi poświęca się edukacji i kompetencjom młodych ludzi, a kwestia umiejętności, także tych szkolnych, jakimi dysponują dorośli, schodzi na dalszy plan . Niesłusznie, jak pokazują opublikowane właśnie wyniki badań przeprowadzonych w 2023 r.
"Czy dorośli mają umiejętności, by rozwijać się w zmieniającym się świecie" – pod takim tytułem opublikowany został raport OECD, który przynajmniej w przypadku Polaków daje zatrważający obraz. Jakie dane udało się zebrać?
Umiejętności niezbędne dla współczesnych dorosłych. Jak wypadli Polacy?
Badanie było przeprowadzane w formie ankiety osobowej skupionej na trzech obszarach: umiejętność efektywnego czytania i pisania, liczenia oraz adaptacyjnego rozwiązywania problemów .
Dane OECD potwierdzają, że osoby, które uzyskały wyższe wyniki, mogą cieszyć się łatwością w szukaniu zatrudnienia, wyższym wynagrodzeniem, lepszym zdrowiem i wyższą satysfakcją z życia. Jak więc wypadli Polacy?

Zatrważające wyniki, Polska z najgorszymi notami. Możliwa próba fałszerstwa
Ogółem w badaniu wzięło 160 tys. osób w wieku od 16 do 65 lat z 31 państw , co według OECD pozwala ekstrapolować wyniki na 673 mln osób. Według badaczy potwierdziła się potrzeba większego zaangażowania w rozwijanie omawianych umiejętności i w zasadzie wyłącznie Finlandia oraz Dania uczyniły w ostatnich latach postępy:
Poza spadkiem przeciętnych poziomów umiejętności w poszczególnych państwach szerzą się nierówności. We wszystkich krajach 1/5 dorosłych jest w stanie rozumieć tylko podstawowy tekst i rozwiązywać podstawowe równania.
W innych państwach mamy pod względem podstawowych umiejętności stagnację lub wręcz pogorszenie sytuacji w stosunku do badań przeprowadzonych w 2013 r. Niestety coraz słabsze wyniki uzyskujemy w Polsce. Raport w zasadzie w każdym obszarze wymienia m.in. Polskę, jako kraj, w którym doszło do największych spadków . Ba, zapracowaliśmy nawet na osobną notatkę.

Polska znalazła się w gronie państw, w których odnotowano "zauważalne i znaczne" różnice w szacowanej biegłości podstawowych umiejętności (ważonych). Od ostatniego badania średnia obniżyła się o 1,88 p. w badaniu umiejętności czytania i pisania, o 2,6 p. w liczeniu i o 1,09 w rozwiązywaniu problemów .
Uplasowaliśmy się także w czołówce rankingu największych spadków (powyżej 20 p.) w skali globalnej. Razem z Litwą jesteśmy krajem, w którym doszło do największego spadku umiejętności liczenia. We wszystkich 3 badanych obszarach jesteśmy w gronie 11 państw, w których średnia plasuje się poniżej średniej OECD .
Osobną kwestię stanowią możliwe manipulacje wynikami, jakich mogli się dopuścić polscy ankieterzy , czy to świadomie, czy w wyniku błędu. Badacze odkryli nietypowe wzorce, ale też nadproduktywność i braki w danych (numery telefonów) wskazujące, że wyniki w Polsce fałszowano.
Wszystkie dane, w przypadku których podważono rzetelność ankietera (744 ankiety), zostały odrzucone. Mimo to w ciągu ostatniej dekady spadek umiejętności był w Polsce wśród największych wśród 31 państw w każdym badanym obszarze podstawowych kompetencji dorosłych.