PIP łapie się za głowę. Polacy nie wiedzą, jak wziąć urlop, złożyli już setki skarg
Czy pracodawca może zadzwonić do pracownika na urlopie? Kiedy złożyć wniosek o wolne? Okazuje się, że chociaż urlop wypoczynkowy jest elementem codzienności w każdym miejscu pracy, wiele osób nie zna zasad, na jakich powinien się odbywać i zostać przyznany. Czy można zostać odwołanym z urlopu?
Urlop wypoczynkowy nie dla każdego? Skargi zasypały PIP
Tylko w ubiegłych dwóch latach do Państwowej Inspekcji pracy wpłynęło aż 928 skarg dotyczących nieprawidłowego udzielania urlopów . Jedynie 292 z nich zostały uznane za zasadne. By oszczędzić sobie kłopotu — a przede wszystkim znać swoje prawo do wypoczynku — przed zgłoszeniem do PIP warto poznać wytyczne dotyczące urlopów.
Podstawowe zasady przyznawania urlopów dla pracowników określa Kodeks pracy. W związku z tym wszystkie osoby zatrudnione w ramach umowy o pracę obowiązują te same przepisy. Jest jednak kilka kwestii, które są zależne od pracodawcy. O czym powinni wiedzieć wszyscy pracownicy , którzy wybierają się na urlop?
Plan urlopowy. Nie każdy pracodawca musi o tym pamiętać
Przede wszystkim warto wiedzieć, że każdemu pracownikowi przysługuje od 20 do 26 dni płatnego urlopu wypoczynkowego , z czego 4 dni to tzw. urlop na żądanie. Dokładny wymiar dni wolnych zależy od tego, czy pracujemy już co najmniej 10 lat, czy nasz staż pracy jest krótszy. Jednak to, kiedy należy wskazać termin urlopu, jest już kwestią dyskusyjną.
Nie przegap: Urlop na żądanie w 2025 r. Kto i kiedy może skorzystać? Pamiętaj o ważnej zasadzie
W wielu firmach zastosowanie ma “plan urlopowy”. Kalendarz okresów wypoczynkowych zamykany jest zwykle pod koniec ubiegłego roku kalendarzowego, ale nie jest to zasada. Kodeks pracy nie określa, kiedy dokładnie plan urlopowy powinien zostać sporządzony — co więcej, nie każdy pracodawca ma taki obowiązek. Termin urlopu powinien zawsze zostać ustalony w ramach indywidualnego porozumienia z pracownikiem. W wyjątkowych sytuacjach jednak urlop może zostać przesunięty.
Stanie się tak na umotywowany ważnymi przyczynami wniosek pracownika, jak np. konieczność opieki nad chorym członkiem rodziny. Po drugie, jeżeli wystąpią szczególne potrzeby pracodawcy, a nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy. Chodzi tu o okoliczności, których pracodawca nie mógł przewidzieć w chwili ustalania terminu urlopu - tłumaczyła radca prawny dr Monika Wieczorek w rozmowie z PAP.
Czy pracownik musi odebrać telefon na urlopie? Ważny szczegół
Urlop wypoczynkowy powinien być chwilą, kiedy możemy całkiem zapomnieć o swoich obowiązkach związanych z pracą. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy pracodawca z jakiegoś powodu musi nam w tym przeszkodzić. Zdaniem Państwowej Inspekcji Pracy, w sytuacji, gdy otrzymamy polecenie powrotu z urlopu , mamy obowiązek stawić się w miejscu pracy . W przeciwnym razie może to zostać uznane za naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.
Jednocześnie Sąd Najwyższy w wyroku z 8 marca 2017 r. orzekł, że pracodawca nie może oczekiwać, by pracownik na urlopie sprawdzać maile lub odbierał smsy . Musimy mieć zatem możliwość zapoznania się z treścią oświadczenia o odwołaniu z urlopu.
A kiedy mamy obowiązek odebrać telefon? Według PIP dotyczy to sytuacji, kiedy taki obowiązek został określony w przepisach wewnątrzzakładowych, w odniesieniu do pracowników kluczowych. Dotyczy to zatem na przykład menadżerów i dyrektorów, ale także informatyków.