Po pożarze Centrum Handlowego Marywilska 44, który miał miejsce w maju 2024 roku, kupcy wreszcie będą mogli wznowić swoją działalność. Nowe, tymczasowe targowisko, powstało na terenie spalonej hali i ma zostać otwarte 31 sierpnia. To ważny krok w stronę odbudowy handlu i przywrócenia normalności w tej części Warszawy.
Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa szturmem zdobywają Amazona. Na popularnej platformie zakupowej w 2023 roku w każdej sekundzie sprzedawały już jeden produkt. W sumie sektor wygenerował 30 milionów transakcji, czyli o 5 milionów więcej, niż rok wcześniej. To jednak dopiero początek, bo jak wynika z badań – polskie firmy przestały się bać rynków zagranicznych. Co więcej, planują ich podbój.
Od przeszło trzech lat sklepów sieci Tesco w Polsce już nie ma - wielkopowierzchniowe giganty handlowe zniknęły, za sprawą włączenia w struktury firm takich jak Netto. Ale spółka z “Tesco” w nazwie wciąż jest w Polsce zarejestrowana, zatrudnia pracowników i… generuje potężne przychody. Właśnie opublikowano bilans za koniec lutego br.
Kasy samoobsługowe szturmem wdarły się do polskich sklepów. Klienci doceniają możliwość samodzielnego rozliczenia zakupów, a przede wszystkim mniejsze i sprawniej posuwające się kolejki. Okazuje się jednak, że takie rozwiązania, choć wygodne, odpowiadają za wzrosty poziomu kradzieży w sklepach. I to znacznie.
Polski eksport na rynki światowe w ostatnim czasie wzrósł o miliardy euro. Jak wynika z najnowszego raportu Eurostatu, polska sprzedaż towarów i usług na rynki zagraniczne rośnie najszybciej w całej Europie – w przeciągu siedmiu lat udało się podwoić jej wynik. Gdzie eksportujemy najwięcej oraz jakie polskie towary cieszą się największym wzięciem? Z tego tekstu dowiesz się:● Jak urósł polski eksport.● Gdzie eksportujemy najwięcej.● Jakie towary i usługi zanotowały największe wzrosty.
Ikea zapowiedziała niedawno redukcję etatów, unaoczniając kłopoty branży, które pokazały badania GUS. Teraz do listy podmiotów zwalniających pracowników dołącza Black Red White. Polskie przedsiębiorstwo z Lubelszczyzny tnie etaty, ale - jak wynika z oświadczeń pracowników - unika osiągnięcia progu zwolnień grupowych.
Żabka poinformowała o kontynowaniu rozwoju sieci nowego typu sklepów wzdłuż autostrady A2. Po dwóch testowych lokalizacjach, sieć inaugurowała działalność kolejnych dwóch, rzucając rękawicę dotychczasowym firmom dominujących na długich trasach: KFC i McDonaldowi. Co dalej?
Na rynku ma zadebiutować niedługo produkt, którego pojawienie się już teraz z uwagą śledzone jest przez branżę i prawników, analizujących pod tym kątem artykuł 13 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Destylat, według nieoficjalnych dotąd doniesień, ma być pakowany w saszetki kojarzone powszechnie z musem owocowym.
Kasy samoobsługowe miały skrócić kolejki w marketach, odciążyć pracowników sieci sprzedaży detalicznej i przyczynić się do wzrostu zadowolenia klientów. Stało się inaczej - zawodność maszyn czy konieczność zatwierdzania zakupów w wielu przypadkach dołożyła pracy ekspedientom oraz przyczyn frustracji niecierpliwym klientom. W Stanach Zjednoczonych za sprawą wzrostu liczby kradzieży największe sieci decydują się na demontaż urządzeń, jednak inną drogą chce iść Biedronka. Ma pomysł nie tylko na rozwiązanie problemów kas samoobsługowych, ale też na zwiększenie zatrudnienia.
Chińskie serwisy e-commerce’owe błyskawicznie podbiły zachodnie rynki. Najpierw AliExpress, a dziś Temu zyskują udziały w zawrotnym tempie, co widać także w Polsce. Aktualnie pod względem popularności ustępują już wyłącznie Allegro. Ogromne nakłady na promocję procentują, ale to nie oznacza, że Temu nie boryka się z problemami. Oprócz otwartej walki z Komisją Europejską, która chce ograniczyć masowy import detaliczny niskiej jakości produktów do UE, komplikuje się także sytuacja na rodzimym rynku. Praca w głównej siedzibie Temu w chińskim Guangzhou została sparaliżowana przez protesty sprzedawców, którzy twierdzą, że zmiany w regulaminie doprowadziły ich do podjęcia desperackich kroków.
Wojna cenowa Biedronki i Lidla w ostatnim czasie przycichła, co sprzyja teoriom, że jest to zorganizowania współpraca, która silą rzeczy przygasła w sezonie urlopowym. Kurz powoli opada, ale zapadają też pierwsze decyzje dotyczące wątpliwych praktyk sieci. Jak wiadomo, jedynymi beneficjentami potyczek pomiędzy tak dużymi podmiotami są najczęściej one same, tracą zaś klienci. Potwierdza to uchwała Zespołu Orzekającego Komisji Etyki Reklamy, organu samoregulacyjnego rynku reklamy w Polsce, który zdecydował w sprawie środków reklamowych wykorzystywanych przez Jeronimo Martins.
Programy lojalnościowe, oferowane przez dyskonty i sklepy sieciowe, to ulubiona “rozrywka” Polaków? Badanie preferencji konsumentów potwierdza, że wszelkiego rodzaju rabaty, promocje i, przede wszystkim, karty członkowskie uprawniające do programów lojalnościowych są dla 85 proc. badanych wyjątkowo ważne - i nawet nie ze względu na cenę.
Polscy złodzieje szczególnym przyzwyczajeniem cechują się wobec sklepów wielkopowierzchniowych - tam, statystycznie, kradną najwięcej, wynika z najnowszych danych udostępnionych przez Komendę Główną Policji. I choć liczba kradzieży spada, pozostaje pytanie: dlaczego? I jak trwały to trend.
UOKiK wytoczył ciężkie działa przeciwko dwóm firmom, którym udowadnia niezgodne z prawem praktyki. Przedsiębiorcy mogą się jeszcze odwołać, ale jak dotąd - wszystko wskazuje na to, że zapłacą pokaźną karę. Jeżeli brałeś lub brałaś pod uwagę opinie w internecie przed skorzystaniem z jakiejś usługi lub produktu, możliwe, że firmy zarobiły także na Tobie.
Michał Kołodziejczak wypowiada wojnę marnowaniu żywności w polskich marketach. Stawki kar wzrosną pięciokrotnie, zmianie ulegnie m.in. sama definicja “marnowania”, co już prowadzi do sprzeciwu branży, choć gdy prawo zacznie obowiązywać - może doprowadzić do zmiany obrazu konsumpcji i zarządzania żywnością. Czeka nas nowelizacja ustawy niezmienianej od 2019 r. Na co się przygotować?
Nowy podatek ma stymulować prozdrowotne nawyki żywieniowe Polaków. Wpływy, jakie miałyby wygenerować, zasiliłyby z kolei dopłaty do żywności zdrowej - przez co ci, którzy decydując się na fast food, dopłacaliby do menu tych, którzy z niego rezygnują. Tyle w teorii. W praktyce blisko 60 proc. Polaków ma nadwagę. Dobry początek?
Tempo robotyzacji przyspiesza na całym świecie, w tym w Polsce. Jednak pomimo widocznego wzrostu, automatyzacja w naszym kraju przebiega wolniej, niż w krajach sąsiednich. To nienajlepszy zwiastun nadchodzącej żwawo przyszłości, w której ten właśnie aspekt będzie decydował o konkurencyjności firm i przedsiębiorstw. Tak wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Jednocześnie roboty, które pracują już nad Wisłą, radzą sobie bardzo dobrze.
W Polsce mogą zajść ważne zmiany w prawie, które wpłyną na to, jakie treści reklamowe będą trafiały do konsumentów. Objęta rygorystycznym zakazem grupa podmiotów wkrótce ponownie może zyskać dostęp do mediów za sprawą skargi, jaka została wniesiona do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Konsekwencje mogą być znacznie poważniejsze niż tylko zmiany na rynku reklamowym. Wręcz przeciwnie, bezpośrednio lub pośrednio dotkną każdego obywatela.
Główny Inspektorat Sanitarny alarmuje konsumentów po tym, jak urząd otrzymał informację od producenta: piwo zero, które miało być bezalkoholowe, przez błąd na linii produkcyjnej zawiera ponad 5 proc. alkoholu. Piwo "niespodzianka" znika ze sklepowych półek. Ruszyła specjalna infolinia dla klientów.
W drugim kwartale spadek zysku netto właściciela Biedronki wyniósł prawie 30 proc. W tym samym czasie jednak przychody osiągnęły wzrost na poziomie niecałych 7 proc. Jak zapowiada prezes Jeronimo Martins, będą inwestycje w ceny, by zachować konkurencyjność. Pojawią się też nowe sklepy. Utrzymanie pozycji lidera nie będzie jednak łatwe.
Holenderska sieć dyskontów Action ma ambitne plany, które mogą znacząco wpłynąć na rynek detaliczny w Europie. W drugiej połowie 2024 roku firma zamierza otworzyć setki nowych sklepów, zwiększając swoją obecność na kluczowych rynkach i stworzyć tysiące nowych miejsc pracy.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta dopatrzył się nieprawidłowości w praktykach Zalando. Popularny serwis, w którym można kupić odzież, miał wpływać na decyzje zakupowe konsumentów w sposób niedopuszczalny w polskich realiach prawnych. Urząd zobowiązał Zalando nie tylko do zmian w mechanizmach sprzedażowych stosowanych na swojej witrynie, ale też do przekazania klientom, których prawa były naruszane, voucherów zakupowych.
Hegemonia rynkowa Biedronki i Lidla jako efekt wojny handlowej pomiędzy dwiema sieciami bezpośrednio przekłada się na kondycję i zasady panujące na całym rynku - pierwsze półrocze 2024 r. zamknęło się z dodatnim wynikiem liczby promocji wśród sieci handlowych. Markety tną ceny, mimo spadającej inflacji, bo taką strategię narzucili najwięksi.
Kebaby, choć w Polsce nie mają zbyt wiele wspólnego z daniami, które serwuje się w zachodniej części Azji, stały się jednym z ulubionych nad Wisłą przysmaków. To się jednak może zmienić przynajmniej w kwestii nomenklatury. O prawo do nazwy kebab upomnieli się bowiem Turcy. Wywierają oni na Komisję Europejską presję, aby uregulować stosowanie nazwy kebab i przestać sprzedawać pod tą nazwą dania, które w ich ocenie prawdziwym tureckim kebabem nie są.
Thermomix w Polsce jest niezwykle popularny. Firma Vorwerk, która produkuje urządzenie przyznaje, że poza rynkiem macierzystym, czyli Niemcami, Polska jest dla niej najważniejszym rynkiem. W naszym kraju sprzedało się ponad 232 tysiące Thermomixów. Teraz ich właścicieli czeka jednak przykra niespodzianka.
Wittchen, polska marka segmentu premium, po raz kolejny proponuje specjalną promocję swoich produktów w Lidlu. Sieć sklepów poinformowała o terminie i cenach. Przecenione produkty Wittchen będą dostępne dosłownie chwilę; trzeba się spieszyć.
Mandat za parkowanie nawet w przypadku poprawnie pobranego biletu, umieszczonego za szybą samochodu. To możliwe i choć skala specyficznego błędu jest trudna do oszacowania, warto o nim pamiętać.
Najnowsze badanie rynku FMCG, czyli produktów pierwszej potrzeby, dystrybuowanych zwykle przez sieci marketów, obrazuje skalę wydatków najpopularniejszych sklepów na to, by ściągnąć nas w ich progi. Wojna handlowa trwa w Polsce od dawna, więc podium nie dziwi. Dziwi jednak skala wydatków.